Onze club

Karateclub Brugge werd opgericht in 1968, onder leiding van Marcel De Groote, als afdeling van de toenmalige judoclub. Zo wilde hij mee op de kar van de karatehype springen. In samenwerking met een club uit Oostende werden de trainingen georganiseerd, af en toe onder leiding van meester Kasé.

Hoofdfiguren in de ontwikkeling van de club en van karate in de Brugse regio zijn Fernand Tetaert (foto), Albert Letellier en Georges Serruys. In 1975 werd het een zelfstandige club met als voorzitter Guido Banckaert en ondertussen heeft zijn zoon, Marco de fakkel overgenomen.  Julien Dewilde, John Reeberg, Fred Royers, Dirk Heene, Iain Abernethy, Stephanie Bogaert, Alain Vandewalle, Pascal Lecourt, Pascal Petrella, ... zijn enkele namen die we ondertussen met trots op onze gasttrainerslijst mogen zetten. Claude Goetz is als vaste gasttrainer, maar nog meer als persoonlijke vriend van Guido en Marco, zeker ook het vermelden waard. De tengere jongen met het ronde brilletje die bij hen destijds in de rangen stond in Elsene groeide later uit tot onze bekendste karateka, Jean-Claude Vandamme.

Op de foto hieronder Marc Vanhaecke (links) en Claude Goetz (uiterst rechts met zwarte broek).

Karatecode

Onze club heeft het integriteitscharter van Karate Vlaanderen ondertekend en hiermee de verbintenis aangegaan om de karatecode (alternatieve link) en de gedragscode te volgen:

Aanspreekpunt integriteit

Ons aanspreekpunt integriteit - API - is Thalia Kippers. Ze is bereikbaar via api@karateclubbrugge.be. Meer over de rol en verantwoordelijkheden van de API.

Meer over ethisch sporten.